Az Odeon moziban, egy Kovásznai György munkáit bemutató fesztiválon láttuk először a Habfürdő című animációs filmet. A cseppfolyós világ leírhatatlanul trippes vizualitásával bársonyszékhez szegezett bennünket.
Utánanéztünk, harminc évvel a máig kevéssé ismert alapmű után létezik-e Kovásznai-iskola Magyarországon. Így találkoztunk Péterffy Zsófival, aki a Mester művészetének hagyományai alapján festmény-animációval foglalkozik, és úgy gondolja: vizuális forradalmat szítanak azok a fiatalok, akik saját belső elhivatottságból, otthon készítenek animációs filmet, ingyen.
Update:
Október 21-én 16 órától a Múzeum krt. 6-8-ban az Elsõ Pesti Egyetemi Rádió EPERHABFÜRDÕ címmel rendezvényt szervez, ahol élõ kerekasztal-beszélgetés készül Kovásznai Györgyrõl és munkásságáról, szerkesztőségünk részvételével. Utána levetítik a Habürdõ c. filmet is, ami must see.
Csodálatosan kialakított műteremben dolgozhatsz a budai hegyekben.
Igen, ez a nagyapámtól, Ék Sándortól örökölt műterem, és azért van ekkora rendetlenség, mert most éppen festményeket készítek, grafikákat is, animációs filmeket is, többet, közben órára készülök, és annyi munkám van, hogy semmit sem tudok befejezni. Ezért aztán minden félig-meddig készen, szerteszét hagyva megtalálható itt körülöttem.
Festőként is dolgozol, voltak kiállításaid is, mégis az animációról vagy ismert. Miért a festmény-animációt választottad annak idején?
Amikor csak vászonra festettem olyan szinten túlzsúfoltam mondanivalóval és látvánnyal a képeimet, hogy azok gyakorlatilag alkalmatlanok lettek festménynek. Egy-egy képem úgy teli van tömve, mintha már maga is egy film lenne. A festmény-animációban viszont időben szét tudom húzni a képeimet, így minden belefér. Gyakorlatilag ez a műfajom, és most már több festmény-animációt készítek, mint képet.
Mutasd be kérlek a műfajt!
A festmény-animáció gyakorlatilag a festészet és a film találkozását jelenti. Egy vízszintes trükkasztalon festem meg a képet úgy, hogy közben egy, a trükkasztalba épített függőleges fahrtoszlopon elhelyezett kamerával a fontosabb ecsetvonások meghúzása után rendre exponálok egyet. Így készülnek a film kockái. Ezeket aztán egymásra montírozom, így a festmény a néző szeme előtt folyik, akakul, változik, kibomlik belőle egy történet. Most éppen dolgoznék egy filmen, ha lenne kamerám, és trükkasztalom, de ezeket pont most bontották el a Pannónia Filmstúdióban. Elkezdtem egy filmet, egy Énekek éneke adaptációt, és most várom hogy be tudjam fejezni, tehát stresszelek.
Egyszer azt mondtad, hogy az animációban egész világokat lehet teremteni.
Igen. Gyakorlatilag minden a kezedben van. Olyan a szereplőd, amilyennek megrajzolod, olyan a háttérvilág, amilyennek megfested. És ez minden animációra igaz. Az ember tökéletesen meg tudja valósítani a képzeletét. Nem a valóságot gyúrom át, hanem teljes mértékig a képzeletemből dolgozom, és annak minden porcikáját kézben tudom tartani.
Magyarországon hol láthatók "művészi" animációs filmek?
Régen az volt a tendencia, hogy minden nagyjátékfilm előtt leadtak egy rövidfilmet. Amióta a pénz uralja a helyzetet, azóta a filmek előtt reklámok, és más mozielőzetesek mennek. A kettő között az a különbség, hogyha animáció menne, azért a mozinak kellene fizetni, míg ha reklám megy, akkor azért a mozinak fizetnek.
Azaz a reklám kiszorította az animációt.
Igen. Ha beülsz egy moziba, akkor eltelik negyed óra, amíg nem a filmet látod, amire jegyet vettél, hanem mindenféle mást tukmálnak rád. Lehetne ez egy animációs film, amit ajándékként is fel lehetne fogni, de hát az most sajnos nincsen.
És a jövő?
Maga az animáció mint műfaj, hirtelen új lehetőségeket kapott. Nem túl reménytelen akárkinek, olyan számítógépeket beszerezni, amelyeken komoly animációs filmeket lehet készíteni. Tehát elérhető az eszköz. Ezen kívül egyes professzionális programok szinte mindenre képesek. Lehetővé teszik a teljesen realisztikus ábrázolást. - Ez ugye alapvetően a játékfilmes utómunkának köszönhető, mert egyre többször kell a játékfilmekbe olyan jeleneteket applikálni, amik nem valósíthatóak meg a valóságban. - Az animáció viszont nem arról szól, hogy valósághű legyen, hanem arról, hogy olyan dolgokat mutasson meg, amiket máshogyan nem lehet. Ez a technika gondolatokkal, és vizuális kultúrával együtt óriási forradalmat teremt.
A szoftverek tehát számodra is a következő lépést jelentik?
Ha megszűnik a lehetőség, hogy filmre dolgozzak, akkor kénytelen leszek számítógépen dolgozni, annak ellenére, hogy ez a technika egy teljesen más vizuális kultúra kifejezésére alkalmas. Így ezen belül újra meg kell teremtenem azt, ami kizárólag az enyém. Ez rendezői és művészi feladat, hosszú és nehézkes, de bele kell vágni.
Gondolod, hogy az átalakuló vizuális kultúra hozadékaként idővel több animációs film kerül a mozikba?
Ez kétélű dolog. Ugyanis állami megrendelés Magyarországon animációs filmre gyakorlatilag nincs. Rengeteg animációs film készül, de nem állami megrendelésből, hanem a fiatal, számítógép előtt ülő emberek saját belső elhivatottságából, ingyen. De gondolom, ez előbb-utóbb be fog érni, és akkora nyomás lesz a terjesztőkön, hogy visszatér a dolog a rendes kerékvágásba.
Péterffy Zsófia 1997-ben végzett a Magyar Iparművészeti Egyetemen, animáció szakon. A 2002-ben készült Kalózok szeretője című festmény-animációs filmjével elnyerte a Kecskeméti Animációs Filmszemle nagydíját. Velencében az Európai Filmakadémia a legjobb európai rövidfilmnek járó díjjal ismerte el munkáját.
Animációs Filmjei:
1994 Duna
1997 Démonoknak nemzettsége
1999 Szaggatlak, mint a fergeteg
2002 Kalózok szeretője
http://kultplay.hu/backoffice/trackback.php/95