Paraflows: cyberkiállítás egy náci erődben



Péntek délután, órákkal azelőtt, hogy kiruccanásunk a bécsi Paraflows digitális művészeti fesztiválra taurinnal gyorsított öldöklésbe fordult (bővebben következő posztukban számolunk be a kalandról), megtekintettünk egy második világháborús náci erődöt a belváros szívében.

 

Korábban sosem hallottunk róla, ettől azonban szomorú tény, hogy Bécsben összesen hat irdatlan méretű, nyolc emeletes betonmonstrum éktelenkedik a város különböző pontjain, melyek óvóhelyként és lőállásként szolgáltak a háborúban. Lebontani nem lehet őket, mert a lakóházak már annyira körbenőtték a harcállásokat, hogy a hatalmas mennyiségű beton eltüntetése legalább húsz háztömbnyi területen okozna helyrehozhatatlan károkat.

Az egyik "kockában" galériákat rendezett be a MAK (Museum of Contemporary Art), itt kapott helyet a Paraflows rendezvénysorozathoz tartozó kiállítás is. A másfél méter széles betonfalak között videoinstallációk és az Ars Electronicán látottakhoz hasonló virtuális kompozíciók vártak bennünket. Legtöbbjük mélyenszántó, filozofikus művészeti koncepciónak bizonyult. Sehol sem láttuk az Ars-on szaladgáló gyereksereget és jóllakott családokat.



Hogy a digitális művészetben mi számít mainstreamnek, és mi az underground, arra akkor döbbentünk rá, amikor a világháborús vasbeton siló mélyén egy tökéletesen sötét teremben a falra vetítve Csernobil elhagyott házait és romos szobáit néztük, miközben a hideg levegőt elviselhetetlen zúgás töltötte be a surround hangrendszerből. Az installációban hanggá alakították a helyszínen mért nukleáris sugárzást, több mint húsz évvel az atomkatasztrófa után. Minden vetített képhez más és más hangerejű és frekvenciájú zúgás tartozott.

 

A médiaművészeti kompozíciók nagyrészt a különféle vetített, valós és szemmel nem látható terek kapcsolatát piszkálgatták: egy megfelelő szögben érkező lézernyaláb, vagy egy hatalmas teremben lebegő apró ólómgolyó-sereg azt az érzést kelti a szemlélőben, hogy valami nagyon nincs rendben az ismert dimenziókkal. A Paraflows ugyanis idén a láthatatlan, elérhetetetlen és gondolati terekkel foglalkozott elsősorban kiállításokon, performanszokon és konferenciabeszélgetéseken.

 

space night rockers | 2007.09.26. 10:45 | link | Komment | Megosztom

kiállítás new media art

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.