Budapesti közlekedés: végvergődés helyett őszinte trash

Apa motort hajt, a család pedig vele tart. Teljes létszámban. Ráadásul láthatóan nem extrém szükséghelyzet, hanem napi rutin ötösben robogózni Vietnamban. Az öreg moci nyilván a család egyetlen benzinnel hajtott közlekedési eszköze. Anya papucsban támaszkodik a kipufogón, srácok a kormányon, bukó sehol, valószínű, hogy egy ütközést senki sem élne túl.

Ennek ellenére azt gondoljuk, szimpatikus hozzáállás a hatóság részéről, hogy ha már se pénz, se utak, se közlekedési kultúra nincsen, akkor legalább érezzék jól magunkat a helyiek, és ne legyenek szabályok se. Így kéne Budapesten is: korrupció és tehetetlenség helyett szívből jövő, őszinte trash kell ide.

Biciklist büntetni a Kálvin térnél, ahol nincsenek sávok, lámpák és egy hatalmas lyukat kerülgetnek az idegtől félőrült autósok: ez csak idegességet szül, csill. Felújítani a négyeshatost 2006-ban, hogy utána három évvel kiderüljön, épp csak a sínek maradtak ki a rekonstrukcióból, ezért szétverik azt is, amit korábban felépítettek: hát ilyen se fordulhatna elő ott, ahol ezek a fotók készültek. Ott nyilván egyáltalán nem szaroznak azzal, hogy az európai tömegközlekedést imitálják.

Sokat elárulnak ezek a fotók arról, hogyan volna érdemes gondolkodni idehaza, és nem is biztos, hogy csak a közlekedés területén. Itt van az egészségügy gondja: szeptemberben állítólag botrány lesz, mert üres a kassza. Hát tessék megszüntetni az egészségügyet. Vietnámban is teljesen jól elvan a lakosság a fent látható közhigiénés viszonyok mellett. Sőt: mire a disznóhús megérkezik a feldolgozóba, kellemesen füstös ízt is kap a szállítás miatt. Mondhatnánk, magyarosat.

Persze az is igaz, hogy ezek a motorosok képezik a gazdaság gerincét Vietnámban, ahogy a képeket készítő Hans Kemp is írja könyvének előszavában. Nehezen értjük hogyan, de ez a rendszer működik. A kacsák meg a paprika eljutnak a piacra, ahol pénz lesz belőlük, ami vetőmaggá, süldőmalaccá és hatméteres szennyvízcsővé változik talán még aznap.

Gondoljuk erre, miközben a Nagykörúton araszolunk a forgalomban.

razo | 2009.08.13. 16:23 | link | 7 komment | Megosztom

könyv fotó

Király András 2009.08.14. 14:13:48

Részletkérdés, de nem újították fel a négyeshatost 2006-ban, csak a megállókat építették át a Combino miatt. A síneket legutóbb a 90-es években újították fel, pontosan nem emlékszem a dátumra. De annyian hisztiznek a mostani munkálatok miatt, hogy ilyenkor pestisként terjed bármiféle információ, főleg az olyan, amelynek nyomvonalán anyázni is lehet valakit/mit. És ha elég sokan mondják ugyanazt sokszor, akkor a nép egy idő után igaznak tekinti, ugye.

razo 2009.08.14. 20:09:25

Új megállók, új burkolat a sínek között új "demszkicsöcse" bukkanók a teljes nyomvonalon és új kocsik. Valóban, csak a sínek maradtak ki, kérdés, hogy miért. Vajon mennyivel kerül több pénzünkbe most a csere (bontani kell az új burkolatot is mindenütt) mint került volna akkoriban? A mentesítés horribilis költségeiről nem is beszélve.

Király András 2009.08.15. 17:26:42

Mert mennyi is a mentesítésnek az a horribilis költsége? És persze mihez képest az? Egy kiló kenyérhez, kisnyugdíjhoz képest? Mennyi a teljes beruházás összege? És továbbra is ez az összeesküvéses, sugalmazós fogalmazás, ejj. Azt meg természetesen a szerzőnek kell kiderítenie, hogy "mennyivel kerül többe", ha már ír valamiről. Ha nem tudod, (mert) nincs kedved utánajárni, akkor keress más témát.

razo 2009.08.15. 19:59:26

Nos nézzük: a hírügynökségek szerint "a felújításra mintegy 350 millió forintot szán a BKV Zrt. A kivitelezést a Normál Nyomtáv Építőipari Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. végzi; a munkálatokat 243 millió forint értékben végzi a cég, az felhasználandó anyagokat pedig a BKV biztosítja."
Ez egy BKV-s végkielégítéshez képest valóban nem annyira sok. Kérdés mennyiből jött volna ki, ha 2006-ban megcsinálják, amikor amúgy is felbontották sok helyen a pályát.

Nem vagyok közgazdász, de azért ahhoz nem is kell szakirányú diploma, hogy az ember tudja: többe kerül egy beruházást 2 ütemben, a korábban elkészült munkák egy részének újravégzésével csinálni, mint egy piszokkal kipipálni újabb 20 évre.

Tehát 350 M = alvállalkozó + anyagköltség.

Akkor ehhez jön még:

- buszokkal mentesítés költsége (szerelés, benzin, olaj, plusz munkaerő)
- hatalmas dugók költsége (konkrétan az én időm, pénzem, idegeim, állandó rendőri jelenlét stb.)
- a megnövekedett légszennyezettség okozta közvetett költségek (a dugók és a rengeteg busz miatt)

De ha ez még így sem éri el a BKV felső vezetésének havi prémiumkeretét, akkor legyen elég az egyébként látványosan szubjektív poszt megértéséhez egy tény:
engem bosszant a tudat hogy amit 2006-ban egyszer megcsináltak, azt most újra csinálják és ezért a budapestieknek megint szopó van. A lakosság 99 százaléka ugyanis nem szakember és BKV alkalmazott, ezért nem igazán érdekel bennünket, hogy "a sínek maradtak csak ki 2006-ban" technikai részletkérdés, oldották volna meg akkor, hogy ne kelljen a város legforgalmasabb körútját 3 évenként újra járhatatlanná tenni. Ezért fizetek adót ugyanis, nem azért, hogy megértő legyek a közpénzből finanszírozott, korrupt állami cégekkel.

dx 2009.08.17. 14:42:44

és mennyi a várható átlag életkor? mekkora a csecsemő halandóság? mik az egészségügy fő kihívásai?
kedvelem ezt a hozzáállást: szüntessük meg a tömegközlekedést, közegézségügyet stb. úgyis szar, csak lopnak. persze a szerző nyilván meg is tudja majd fizetni ezeket, de sokan nem.
nem lebontani kell, hanem jól működtetni. én nem szeretnék a maszek tűzoltóságokokat.
nem erősségünk a szolidaritás, de ebbe nem kell belenyugodni.

razo 2009.08.17. 23:27:28

dx, András, nyilván én voltam felületes, vagy kevéssé érthető, sajnálom. Ez a poszt abból a célból született, hogy az úgy nevezett irónia eszközkészletével mutasson görbe tükröt a kétségbeejtő hazai közviszonyoknak. Nem kell szó szerint értelmezni, nyilván én sem szeretném, ha megszűnne az egészségüy, mert akkor pl. hol vettem volna szélcsövet a kisfiamnak tegnap éjjel háromkor?

A szolidáris egészségügyet egyébként messzemenően támogatom, lásd: http://kultplay.hu/2007/07/10/sicko_ez_itthon_is_faijni_fog

LabiGabi 2009.12.08. 00:46:35

Nekem igenis tetszett a post. Nem kell rossz néven venni mindent.
Tény, hogy bizonyos dolgokon változtatni kellene az országban, és ezt az egyszerű, egység sugarú közember is észreveszi. Még ha nem is kíván rögtön vietnámi állapotokat a sajátunk helyett, mindenképpen érdekes volt eljátszani a gondolattal. Köszi!

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.

Pazar Cuccok

  • Samsung UE65HU7500 4K TV teszt

    Az IFA 2014 részben a 4K (3840*2160 pixel) felbontású TV-kről szólt, de egészen más egy kiállítás forgatagában egy pillantást vetni egy ilyen csúcskészülékre, mint 10 napra összeköltözni...

Turulmeme

Houston, we have a problem.

Mindennapi Betevő

Houston, we have a problem.

Elit Alice

Houston, we have a problem.

Follow on


http://www.twitterbuttons.com
Creative Commons Licenc

Támogasson minket!