Jeszenszky egyesülete járhat jól a copyright razziák nyomán

Update2: Gyorsan jönnek a kommentek és az emailek, köszöjük szépen! Az alábbi idézetet hadd illusztráljuk egy felvétellel, amit az Omkamra tagjai küldtek nekünk. A videón Bárány Attila, a DJ szövetség korábbi alelnöke mutat példát a fiatalok neveléséből. (Számos ilyen videót és linket kaptunk egyébként. Akit érdekel a magyar éjszakai élet legalja testközelből, az ugorjon fejest a sűrűbe maga. Több ilyet nem posztolunk vagy linkelünk, ezzel a videóval azért teszünk kivételt, mert frappánsan reagál a DJ vizsga pártolóinak morális felvetéseire).

Update: Jeszenszky a Quart.hu-n:

"De hozzáteszem, az a blogoszféra és általában az a közeg, amely felbolydult, és amely a leginkább anyázott, a lehető legnagyobb szolgálatot tette az ügyünknek, úgyhogy nemhogy nem bosszúval, hanem köszönettel tartozom nekik. Soha nem jutottunk volna ekkora nyilvánossághoz, ha nincs ez a nagy "cirkusz". Minden egyes ellenző-anyázó hozzászólás ráadásul külön jó szolgálatot is tett: általuk tökéletes, önmagáért beszélő bizonyítékaink vannak arra, hogy miért nem szabad az ilyen primitív, intoleráns, alpári módon megnyilvánulók (akik közül sokan dj-nek mondják magukat) számára lehetővé tenni, hogy mások befolyásolására alkalmas feladatkörben, nagy nyilvánosság előtt tevékenykedjenek - akár dj-ként."

Az utóbbi napokban többször frissítettük a szombati klubrazziákról írt posztunkat. Időközben szakértői válaszokat is kaptunk megmaradt kérdéseinkre, a következőkben összefoglaljuk, miért is gondoljuk rendkívül aggályosnak a helyek ellen szervezett hatósági attakot.

Lássuk először, hogy pontosan mi történt múlt szombaton a Mono klubban. A VPOP és az Apeh ellenőrei meglátogatták a helyet, és ellenőrizték előbb a bár jogszerű működését, majd zseblámpákkal villogtatva a DJ tudtára adták, dolguk volna vele is. A pultban Detective Kelly játszott éppen, a fináncok leállíttatták vele a zenét. Ezután kipakoltatták a pultot, majd megállapították, hogy a DJ nem tudja igazolni a MAHASZ éves átalánydíjának befizetését emellett 60 CD tartalmával sem tudott elszámolni. A Büntetés összegét 240 ezer forintban állapította meg a hatóság.

"A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szjt.) 35. § (1) bekezdés első mondata szerint természetes személy magáncélra a művekről másolatot készíthet, ha az jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját közvetve sem szolgálja. A Szjt. 38. § (2) bekezdése értelmében jövedelemfokozás célját szolgálja a felhasználás, ha alkalmas arra, hogy a felhasználó (pl. üzlet, szórakozóhely) vevőkörét vagy látogatottságát növelje, vagy pedig, ha az üzlethelyiséget látogató vendégek vagy más fogyasztók szórakoztatását szolgálja" Természetesen senki sem gondolja, hogy az internetről filecserélők segítségével letöltött zenék, vagy akár a jogtiszta lemezek szabadon játszhatók bármilyen klubban. Ez nyilvánvalóan törényellenes. Csakhogy.

Kinek fütyül?

Ahogy korábbi posztunkban utaltunk rá, a MAHASZ egyesületként még rendőri erő jelenlétében sem turkálhat a DJ-k lemeztáskájában, utasítási jogköre a vám- és az adóhatóság felé pedig egyáltalán nincs (még szép). Az írott CD-k és winchesterek után a felhasználó egyszer már fizetett. Az üres CD-ken hologramos matrica van, az iPodok árából pedig több mint 10% az Artisjushoz kerül. Ezeket az összegeket éppen azért fizetik meg a júzerek, mert így legalizálják a hordozókon rögzített tartalmakat. A hatályos szabályok szerint azonban a nyilvános lejátszás után fizetett díjak csak a gyári kiadványok nyilvános lejátszását kompenzálják, s nem tartalmazzák az írott CD-kről és winchesterekről szóló dalok jogíjait. Erre, az egyébként sokak által kritizált, de jogi értelemben jelenleg érvényes értelmezésre hivatkozik a MAHASZ, ezt a pénz szeretné beszedni, úgy tűnik, hogy teljesen legálisan.

A szórakozóhelyeken nem magáncélú felhasználás történik, a dalok szerzőit azonban a klubok által befizetett díjak, és a játszott dalok reklámértéke is kompenzálja. A DJ-k emellett manapság számos olyan zenét játszanak (promok, kiadatlan zenék, saját számok, netlabelek, CC licensz trackek stb.) amik után a szerzők nem tartanak igényt jogdíjra, vagy - kapaszkodjunk meg - egyáltalán nincsen kiadójuk. A fizikai hordozók helyét egyre inkább átveszik a digitális formában megvásárolt, vagy szándékosan terjesztésre szánt ingyenes tartalmak a DJ-k lemeztáskáiban. Ezt a folyamatot erősíti, hogy a digitáils DJzés technológiai eszközeinek (CD-játszók, midi-controllerekkel vagy bakelit-interfésszel vezérelt laptop-dj eszközök) fejlődése miatt ma már gyakorlatilag ugyanolyan könnyű CDkkel, mp3-akkal szkreccselni és mixelni, mint bakelittel. Sőt ezek az eszközök sok olyan opciót tesznek lehetővé (előre beállított loopok, effektek, playlistek, zenék könnyű kereshetősége), amik bakelittel nem voltak lehetségesek. A digitális technológia lehetővé teszi, hogy a DJ-k kilépjenek a lemeztáskák által jelentett fizikai korlátok közül, sokkal több zenét vihetnek a bulikba anélkül, hogy leszakadna a hátuk a cipeléstől, vagy összetörne az állomány a repülőgépek gyomrában hánykolódva.

Hídember

A MAHASZ olyan előadók nevében is szed pénzeket, akiket nem képvisel, így nyilvánvalóan egyetlen fillért sem kapnak a beszedett sarcokból. Erre az az érvük, hogy ők bizony a nem MAHASZ tagoknak is átutalnák a pénzt, ha a DJ-k playlisteket vagy legalább havi toplistákat írnának, amik alapján mindenkit kompenzálhatnának. Erre szólítja fel a DJ-ket egy magát szakmainak mondó szervezet, a DJ szövetség is (MLE). Jeszenszky Zsolt, aki a MAHASZ-nál sajtófőnök, a Magyar Lemezlovasok Egyesületénél elnök, a Fidesznél pedig nagygyűléseken elővehető kváziceleb szónok, a különféle szervezetek mindegyikében szerepet vállal. Nézzük, hogyan működik a szerzői jogok érvényesítése a MAHASZ és az MLE gyakorlata szerint:

A MAHASZ a saját sajtófőnöke által elnökölt szövetség - az MLE - tagjainak 30 százalékos kedvezményt nyújt a szerzői jogi átalánydíjakból, (ehhez joga van, hiszen két magánszervezet arra ad engedményeket egymásnak, amire csak akar). A kedvezményes tarifák a MAHASZ által belőtt árakhoz képest érdekes módon épp annyival alacsonyabbak, hogy a DJ-knek megérje belépni egyletükbe. Az állampolgárok adóforintjaiból szervezett hétvégi razziákon éppen ezt az átalánydíjat követelték Detective Kelly-n aki, ha fizet, talán inkább választja majd az MLE-t, hiszen e szervezet tagjaként olcsóbban legalizálhatja írott CD gyűjteményének nyilvános lejátszását. A magyar adófizetők tehát egy olyan razziát finanszíroztak tudtuk nélkül hétvégén, melynek eredményeképpen egy magánszervezet juthat több tízezer forint tiszta bevételhez minden tag és legalizált CD után.

Összességében a hatósági razziák már csak azért is aránytalanok, mert a DJ-k nem milliós tételeket kaszáló kalózDVD gyárakat és kiskereskedelmi hálózatokat üzemeltetnek, hanem zenéket népszerűsítenek különféle díjak megfizetése után. Ennek ellenére szombaton úgy és ugyanazok a szervezetek ellenőrizték őket, mint akik a cigarettacsempészekkel foglalkoznak. A jogdíjak beszedésére kialakított brit megoldás életszerűbb. Ott egy, a nyilvános lejátszások díjait gyűjtő közös jogkezelő szedi be a pénzeket és nem a lemezipari szövetség, mit idehaza. Az írottcd/laptop díjat és a bulikért szedett díjat bele lehetne foglalni az Artisjus nyilvános lejátszási átalányába, amit így minden klub automatikusan megfizetne, nem lenne szükség razziákra sem. Igaz, így a MAHASZ egyetlen fillért sem kapna az általa nem képviselt előadők zenéinek lejátszása után.

space night rockers | 2009.02.05. 21:43 | link | 10 komment | Megosztom

zene politika média.hu

Patro 2009.02.05. 22:45:01

Persze maga az Artisjus is egy gittegylet, MAHASZ, MLE, Artisjus, az egész úgy rossz, ahogy van. Az elejéről kellene kezdeni az egészet, "állítsátok meg a világot, ki akarok szállni". Kezdjük elölről valami új állatfajjal.

Barni 2009.02.06. 01:17:56

ha jol értem akkor egy iylen párbeszéd is lezajlódhat?
"...
-Ez nem a ti hatáskörötökbe tartozik ezért a számért nem fizetek
-Jó de akkor az az előadó írjon listát rola, vagy legalább lépjen be a szervezetünkbe (belépési díj stb) és majd mi odaoadjuk neki a részét..."

Vagyis mindenképp fizetni kell nekik. Akinek meg nem tetszik hogy ő akkor mégse kap a művéért ( amit másoktól beszedtek) pénzt az is fizessen nekik?

De akkor ez most miben különbözik a maffia álltal beszedett védelmi pénztől?

(ha valamit félreértettem akkor légyszives igazítsatok ki)

ford 2009.02.06. 09:30:39

és mi van az én jogaimmal? kifizetek 500-5000ft ig egy buliért, aminek a közepén begyalogol a vpop és leállitja a zenét, akkor a közönséget ki kárpotolja? a dj szövetség, vagy a vpop vagy kicsoda?

razo 2009.02.06. 09:56:38

Barni, a törvény elavult, rossz és nem tesz különbséget. A legnagyobb probléma, hogy két helyre kell fizetni, az Artisjusnak és a Mahasznak is. A törvény ezt lehetővé teszi. Kérdés, vajon az Artisjus miért nem tesz lépéseket?

gaze 2009.02.06. 10:54:58

igen, nekem is a védelmi pénz jutott eszembe: ha nem lépsz be hozzánk (és fizeted a díjainkat) akkor megbaszunk jó nagy pénzre. (mondjuk, milyen alapon??)

klasszik "komcsi" módszerek.
és ezalatt most nem politikai értelemben véve ezt, hanem mint alantas emberi viselkedési forma (mutyizás és társai)

tr3b 2009.02.06. 17:04:23


""Szjt. 38. § (2) bekezdése értelmében jövedelemfokozás célját szolgálja a felhasználás, ha alkalmas arra, hogy a felhasználó (pl. üzlet, szórakozóhely) vevőkörét vagy látogatottságát növelje, vagy pedig, ha az üzlethelyiséget látogató vendégek vagy más fogyasztók szórakoztatását szolgálja" Természetesen senki sem gondolja, hogy az internetről filecserélők segítségével letöltött zenék, vagy akár a jogtiszta lemezek szabadon játszhatók bármilyen klubban. Ez nyilvánvalóan törényellenes. ""

akkor most hogy van ez? a bakelitekre is beszól(hat)nak?

gaze 2009.02.06. 17:13:44

ez a jeszenszky vagy ki mekkora egy eltevedt penisz.
remelem ezt az anyazos hozzaszolast is elolvassa.

vazze 2009.03.23. 18:53:11

2 napja képtelen vagyok rájönni hagy a Mahasz cégkivonatot miért nem lehet elérni,megnézném ki az a 4 ember aki után járulékot fizetnek.
Ha valaki tudja itt az adószáma:

Adószám,
19669948-2-43 MAGYAR HANGLEMEZKIADOK SZÖVETSÉGE Alkalmazottak száma 4

Aha 2009.04.29. 12:15:55

Tipikus, akinek nincs lóvéja de tehetséges, és érdekelné ez a zenélős téma, "Bárány Attila szavaival élve" szopjon le!
Aki meg lóvés botfülű tehetségtelen pöcs aki csak divatból, meg a csajok előtt való vagizásból csinálja az egészet, gond nélkül művelheti!

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.