Szenzációs bejelentést tett a napokban Russ Stanton, a Los Angeles Times főszerkesztője: a lap online hirdetési bevétele elérte azt a szintet, hogy mára képes fedezni a médiavállalat összes bérkiadását, beleértve a nyomtatott változat bérköltségeit is. "Öt évvel ezelőtt még senki sem gondolta volna, hogy ez a nap valaha eljön" - lelkendezik a főszerkesztő Jeff Jarvisnak, a Guardian vezető publicistájának írt levelében.
"Ez a nap vastag betűkkel szerepel majd a történelemkönyvekben" - tesz rá egy lapáttal Jarvis, aki a Guardian-ben elemzi a sajtótörténeti jelentőségű esemény hátterét. Eszerint az LA Times úgy ért el történelmi sikert, hogy előbb csődbe ment.
Pontosabban az újságot birtokló Tribune Company jelentett csődöt nemrég, ami lehetővé tette a lap szerkezetének radikális átszervezését. Először természetesen leépítettek a Timesnál, mégpedig radikálisan: 1200 főből mindössze 660-an élték túl a kaszalengést. Újragondolták a szerződéseket, a csődeljárás miatt pedig egy csomó költséget megtakarítottak.
Jarvis szerint ugyanis a printről sokan azért sem mondhatnak le, mert bár dollármilliókkal olcsóbbá válna a kiadás nyomdai és terjesztési költségek nélkül, a rendszer leállítása legalább ugyanannyi pénzt emésztene fel. "Csődöt jelenteni ez esetben remek megoldásnak tűnik" - vonja le a következtetést a New York egyetem újságírás professzoraként is dolgozó publicista, aki szerint az online bevételek a jövőben városi lapokat lesznek képesek eltartani Amerikában. A médiacégek kisebbek lesznek, a bevételek nagyobb hányada érkezik majd a helyi cégektől, markánsabban jelennek meg a helyi közösségi érdekek. Innen azonban felfelé vezet az út, a sajtópiac pedig régen számított utoljára felfutó ágazatnak - fejezi be elemzését a Guardian szerzője.
pollner · http://www.mediablog.hu 2009.01.14. 09:52:37
Valójában csak a béreket, amik az összkiadás negyedét sem érik el. Részletesen:
mediablog.hvg.hu/20081110.aspx
razo 2009.01.14. 10:01:09