Orlai Balázs és Kukorelli Péter a bringaparkolóval
Lámpánál bringásoknak első rajtkockát biztosító dokkoló- és szökősávot, visszafelé is használható egyirányú utcákat alakíthat ki a hetedik kerületi önkormányzat hamarosan a Kolbászból Kerítést stúdió ötletei nyomán. A Bingasztráda és a Határpad projektekkel ismertté vált tervező és tanácsadó cég nem először ér el sikereket olyan területeken, ahol az utóbbi években befagyott frontvonalak húzódtak a közösségi érdekek és a városi bürokrácia között. Kukorelli Péterrel és Orlai Balázzsal egy Wesselényi utcai teaházban beszélgettünk kávézás közben közösségi designról, feudalizmusról és arról, miért érdemes a királyságokra osztott Budapesten mégis kreatív ötletekkel bombázni a hivatalokat.
Ha szóba kerül a stúdió neve - mondjuk a P-betűt formázó bringaparkolók kapcsán - a legtöbben a Szeretem Budapestet mozgalomra, vagy valamiféle gerilla designkommandóra tippelnek, akik a tehetetlen és lassú önkormányzatokat meghekkelve szép, használható és hiánypótló utcabútorokat, és használati tárgyakat csempésznek az egyre élhetetlenebb budapesti közterületekre.
szlovák-magyar két jóbarát - Határpad
Pedig Orlai Balázs és Kukorelli Péter - mindketten iparművészek - hosszú utat jártak be, mielőtt szembenéztek a budapesti közösségi terek designkihívásaival, munkáik valós, tartós termékek, nem figyelemfelkeltő közösségi akciók. Mindketten szereztek külföldi tapasztalatokat, Péter évekig dolgozott a Skoda tervezőjeként, miután ösztöndíjasként végzett a londoni Royal College-ban. Kérdésünkre elmondta, mégsem jelentett számára igazi szakmai kihívást a legújabb Octavia modellek vizuális tökéletesítése. Olyan feladatra vágyott, melyet megoldva saját környezetét teszi élhetőbbé. Balázs, aki különböző hazai cégeknél robotolt a stúdió alapítását megelőzően, egyetért kollégájával abban: bár Magyarország évekkel lemaradva kullog London, vagy Párizs mögött, itthon számtalan kihívás, tennivaló, és probléma adódik a közvetlen környezetünkben is. Egy globális világcégnél dolgozva magyar szakemberként korántsem a saját közösségünk életének könnyebbé tételén dolgoztunk. Jobb érzés reggelente látni a bringaparkolóinkat, mint megtervezni egy autólámpát - indokolta a műfajváltást Péter.
„Design for the real World” – azaz design a valós világnak – az autóépítés és a bringaparkolók tervezése közti különbséget Victor Papanek amerikába emigrált osztrák designfilozófus legendás szakkönyvének címe is megvilágítja. Egy új autó mesterségesen gerjeszti a fogyasztói igényeket, míg a mikroközösségek tárgyakkal kapcsolatos elvárásai sokkal valósabbak. Ebben a közegben ráadásul a design szó közérthetővé válik: a stúdió tagjait kevés dolog bosszantja annyira, mint amikor hasznos formatervek helyett az emberek fejében Fábry Sándor designcentere, vagy egy garázsban pimpelt "emmötös" jelenik meg a kifejezés hallatán.
Persze a hazai viszonyok között nem mindig egyszerű reagálni a valós elvárásokra. Az Erzsébet téri Gödör mellett álló színes bringaparkolók tervezői úgy látják: Budapest miniállamok sokaságából áll. Elég, ha a Király utcára gondolunk, ahol a kerület határánál mintha egy másik világba lépne a járókelő. Sokan meggondolatlanul, koncepció nélkül terveztetnek, a BKV például arra kért bennünket, mondjuk meg milyen színű legyen a négyes metró – panaszolta Balázs. A kérdésre persze nem lehetett azonnal válaszolni, hiszen a metró színe számtalan tényzőtől függ. Milyen a jelenlegi jelölési rendszer, mit takarnak a közlekedésbiztonságban a különféle színek, hogyan kapcsolódik az új járat a meglévő hálózatba. Itthon sok döntéshozó nem látja át ezeket az összefüggéseket, amikor erre kérdésre kapásból rávágja: „lila”
gaze 2008.10.30. 16:39:05
A savok es oblok azert kb annyira uj dolgok, hogy a kresz tankonyvekben benne vannak. az hogy az utakat alakitok nem hasznaljak ezeket... se la vie.
jah, bp a 23 kiskiralysag mintakepe. de az onkormanyzati torveny is ketharmados, es amirol csacsogtak odafont az urak, az is valami zavgya baromsag. szoval ez meg jo darabig igy marad.
razo 2008.10.30. 18:14:31
rat77 2008.11.02. 09:14:36
www.kuko.hu/
deadman 2008.11.03. 12:59:35