Hiller István és a szem nélküli szőrgolyók

Hamarosan kezdődik a konferenciaszezon, szinte már érezzük, ahogy a kolbásszal töltött sült karaj lágyan keveredik a túrós rétessel és töltött káposztával a szánkban. A hazai piacon idén is a megszokott versenyzőkre számítunk, ígérjük, készítünk majd fotógalériát az iPhone-t villantó vállalati üzletágvezetőkről. Gyanítjuk, Winkler János elő is kapja majd a színpadon a sajátját, marokra fogja, megrázza a közönség felé, és azt kiabálja: "micsoda technológia, Hölgyeim és Uraim, micsoda technológia!"

Hogy a hazai fordulók előtt minél teljesebb képet kapjunk a szektorban zajló történésekről, az aktuális kérdésekről és fejlesztésekről, szeptemberben két külföldi eseményen is jelen leszünk kameráinkkal. Kitalálták: az egyik a linzi Ars Electronica lesz, a másik pedig egy nemrég indított ellenrendezvény, a Paraflows Bécsben. Nem leszünk ott ugyanakkor New Yorkban, a világra szóló Pictoplasma karakteranimációs fesztiválon, de azért lapozzon, szeptemberi ajánlónkban olvashat egyszemű vérnyulakról, a szellemi tulajdon határairól, Hiller István szenzációs bejelentéseiről, kibernetikus utópiáról, reneszánsz IWIW-ről és szivárványos zászlóba öltözött kétfejű buborékról is.

Furcsa terület a digitális kultúra és művészetek, Magyarországon például jóformán teljesen ismeretlen. Ha beütjük a Kulturális Minisztérium honlapjának keresőjébe az "új média", vagy a "digitális" kifejezéseket, gyakorlatilag értelmezhetetlen találatokat kapunk, melyekben az egyetlen közös nevező, hogy a listázott cikkek legtöbbjének címében szerepel a miniszter neve. A bíborszínben ékeskedő kormányzati portál vonatkozó írásai közül kedvencünk a "Hiller István oktatási és kulturális miniszter Dubrovnikban tárgyalt" című tűzforró tudósítás, amiből megtudhatjuk a következőt: "Hiller István emlékeztetett rá, hogy Horvátország csatlakozási tárgyalásokat folytat az Európai Unióval, Magyarország pedig e folyamatot minden területen, így a kultúrában is támogatja"

Önökkel van baj, ha nem lettek libabőrösek a fenti kijelentés sokkoló progresszívitása nyomán. Igaz, az olyan finnyásoknak, mint Önök, az OKM tartogat valamit, ami egy kicsit még annál is izgalmasabb, mint a "Hiller István augusztus végéig várja a tájékoztatást ukrán partnerétől a kárpátaljai magyar kisebbséget érintő konkrét lépésekről" - című riportázs. A Reneszánsz IWIW-ről van szó, a harisnyás évad legnagyaszerűbb "on-line" fejlesztéséről, mely az ismert közösségi rendszer alapján látogatók tömegeit szórakoztatja azzal, hogy megtudhatják: "Hány ismerőse volt Corvin Mátyásnak? Hol találkozhatott egymással Luther Márton és Bornemissza Péter? Milyen külhoni kódexekkel mérhetők össze a Corvinák?" Nos, akinek a "reneszánsz kapcsolati háló" sem eléggé digitálisan kulturális, az barkácsoljon otthon csasztuskázó György Péter hologramot.

Persze azért vannak országok, ahol a "new media art" fogalmát nemcsak egy halottak által szerkesztett közösségi portál kapcsán említi meg a kulturális tárca.

Az ausztrál minisztérium így definiálja a területet: "Az Australia Council meghatározása szerint az új média művészet olyan folyamat, melyben a művészek új technológiákat használnak kifejezésmódjuk színesítésére. Ezek az új technológiák - számítógépek, információs és kommunikációs eszközök, virtuális terek, és hangok - az új művészgeneráció ecsetjei és palettái. Performance művészek, zenészek, táncosok, koreográfusok, képzőművészek, hangművészek, és írók alkotják az ausztrál szcéna gerincét"

A honlapon linkgyűjteményt találunk, és különböző művészeti csoportok bemutatkozó anyagait, beszámolókat a sikereikről, híradásokat a rendezvényeikről. Az ausztrál kulturális tárca honlapja az ausztráloké, és nem a miniszteré. Az írott tartalom a kulturális élet szereplőinek ad megjelenési felületet, nem a miniszter hőstetteinek. Ennyit erről, Tóta W. Árpáddal szólva "Aki akar, most megnézhet egy jelenetet a Jóbarátokból". 

Vége is? Akkor lássuk, miről szól az idei Ars Electronica digitális kulturális fesztivál, mert bizony elkalandoztunk, mint egy reneszánsz delegáció az oktogoni Calzedonia szaküzlet színes polcai között. "New Cultural Economy" - azaz új, kulturális gazdaság a konferencia- és kiállítássorozat alcíme ez alkalommal. "A szellemi magántulajdon és a copyright törvényekkel védett kulturális javak ideje lejárt. Az internet technológiája által megteremtett új, közösségi szemlélet már megjelent a felhasználók napi fogyasztási gyakorlatában is. A szabad hozzáférés és a megosztás ideából gyakorlattá vált, és ez radikálisan átalakítja a gazdaságot. Az idei Ars Electronica a modern, tudás alapú társadalom legnagyobb kihívásaira keresi a választ. A szellemi termék értéke, az információ szabadsága, a copyright védelem és a nagy profitot hozó lehetőségek szemben egy szabad, közösségi tudáson alapuló társadalom víziójával, ahol az új gazdaságot a kreatív és innovatív fejlesztésekre építjük" A konferenciasorozat kísérletet tesz arra, hogy ennek a kétségkívül jelen lévő, egyre dominánsabb alternatívának kereteket építsen, praktikus szabályokat alkosson a szabad, tudás bázisú társadalom működéséhez.

Ízlelgetjük az utópia szót, szerencse, hogy szeptember közepén az Ars-ról egyenesen Bécsbe megyünk majd, ahol épp ez lesz a harmadik alkalommal megrendezett Paraflows fesztivál témája. Az osztrák fővárosban évek óta szervezett formában működik a digitális szcéna, az évente megítélt 500 000 eurós városi támogatást egy közösségi szoftverrel osztják szét a pályázó projektek között (cikkünk a bécsi Digital Vienna közösségről a HVG.hu-n). A nem kevés önbizalommal kommersznek tartott Ars Electronica ellenrendezvényeként aposztrofált "underground" művészeti fesztiválon a "jelenből épülő lehetséges jövőképeket" vizsgálják majd a meghívott kiállítók az osztrák főváros egyik legnyomasztóbb épületében, a hat darab II-ik világháborúból visszamaradt náci erődítmény egyikében berendezett MAK (Museum of Contemporary Art) két méter széles falai között. (Olvassa el képes beszámolónkat a tavalyi Paraflows fesztiválról!)

Ha nem Linzben lennénk, akkor New Yorkba mennénk szeptember elején, ott a tavaly Berlinben megrendezett Pictoplasma karakteranimációs konferenciát tartják 5-én és 6-án. A szem nélküli szőrgolyók, véres kezű szörnyek és Oidipusz-komplexusos kagylók éves találkozóját Peter Thaler hozta össze első alkalommal 1999-ben, mert hitt abban, hogy léteznek entitások az unalmas animációs filmek világán túl is. A Threadless-pólókon, gördeszka lapokon, matricákon és az MTV zenetévé szpotjaiban megjelenő modern urbánus karaktereknek nincs történetük, mint Hello Kitty-nek, vagy Hófehérkének. Nem akarnak elmondani semmit, nem utalnak semmire, a vizuális megjelenésük az egyetlen, amijük van. Erős ikonikus jelek, amik nem cukiságot, haragot vagy dühöt kommunikálnak, egyszerűen csak önmagukat adják.

A Pictoplasma nem kiskutyákról, pixelmajmokról vagy békákról szól, hanem új életformákról, szörnyecskékről, szőrmókokról, nagy szemű, sehová sem besorolható lényekről - a karakteranimáció jelenéről.

Izgalmas hónap lesz tehát szeptember, és nem kell nagyon messzire utazni ahhoz, hogy bekapcsolódhassunk a kulturális élet valós diskurzusaiba. Persze aki gondolja, követheti az itthoni fejleményeket is. Megtudhatja például, hogy "Hiller István: célunk, hogy 2013-ra minden könyvtárban legyen számítógép és internet"  

razo | 2008.08.25. 16:18 | link | 5 komment | Megosztom

média kult kiállítás ars electronica

mindbender · http://poll-r.hu/ 2008.08.26. 09:26:30

Fu, ilyen sokat ne írj máskor így reggelre, de ha már mégis, akkor legalább a vége ne legyen ilyen fájdalmas. Köszi.

razo 2008.08.26. 12:23:15

Nem a post vége fájdalmas, hanem az élet, mindbender ;)

luis melacroix · http://www.youtube.com/watch?v=TaVBuIoB-Q0 2008.08.26. 14:00:42

Sőt, az egész poszt fájdalmas. Mindig nehezemre esik tudomásul venni, hogy a nálunk akár kicsit is "kedvezőbb történelmi fejlődésű" helyeken hogyan oldják meg a problémát, míg itthon egy fogyatékos (már bocsánat) nyilatkozik, meg szónokol.

gaze 2008.08.27. 14:42:48

Hát jah.. oktatás, kultúra.. no igen..
Csak épp egy magyar nyelvű fórumon gyakorlatilag csak idő kérdése, mert az eredmény fix: hány kommenten belül megy el menthetlenül a társalgás gyurcsanyorbanozasba/kommunistafasisztazasba/zsidociganypirezezesbe? onnantol pedig erdemi parbeszedre esely sincs. Most ezzel azt akarom mondani, hogy amig igy intezzuk egymaskozt a dolgokat, addig nem jon a jotundre aki mindent rendberak.

razo 2008.08.27. 15:26:41

gaze, a Kultplayen nincs se elsőzés, se kommunistafasisztazas. Igyekszünk csapdát állítani néhány bonyolult bevezető mondattal a posztoknál, hogy az írástudatlan hőbörgő banda messze kerüljön bennünket. Ők mennek TótaW-hez :)

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.