Járt-e már Budapesten?





Pettendi Szabó Péter dokumentumfilm melléklettel kiegészülő fotóalbumában Magyarország legelmaradottabb falvainak lakóival és életükkel találkozhatunk. A fotópárok digitális és analóg technikával készültek, egyidejű expozícióval. A munkát ugyanis nemcsak szociológiai tanulmánynak szánta a művész. Megfordítva a digitális és a filmes fényképészetről tartott sztereotípiát, olyan képpárokat fotózott, ahol a fekete-fehér totál digitális, a színes, beállított háttér előtt fotózott kép pedig filmes géppel készült. A vándorfényképészek nyomában járva Pettendi utazásai során mindenütt ugyanazt a kérdést tette fel modelljeinek: "Járt-e már Budapesten?" A filmre lőtt kép csalóka, a Lánchíd előtt ábrázolja az alanyokat. A digitális totál ugyanakkor megmutatja a valóságot: a háttér műanyag, a szereplők valójában saját lakókörnyezetükben jelennek meg a fotókon. 

A projekt különlegessége nemcsak az, hogy a könnyen manipulálható digitális fotózás műfaját szembe állítja az analóg technikával. Pettendi Szabó Péter ennél tovább ment, és videófelvételeket is készített riportalanyaival. A dokumentumfilm a Holnap Kiadónál most megjelent kötet mellett DVD formában hozzáférhető, íme egy rövid részlet belőle:


Pettendi Szabo Peter: Hatter from Kultplay on Vimeo.

Érdeklődésünkre a fotográfus elmondta, hogy a képpárok nemcsak kétféle technológia csavaros összevetéseként értelmezhetők. A közvetlen környezetünkön kívüli világról mi, városi emberek is csak elektronikus médiumokból értesülünk, valóságképünk digitális, így nagy a felelősségünk abban, mennyire hagyjuk becsapni magunkat. Pettendi éppen ezért tudatosan használta a Lánchíd éjszakai, molinóra nyomott mását felvételeihez, hogy a képekben rejlő feszültséget tovább fokozza. Nappali fények, éjjeli háttér. Turistaképnek álcázott mesterséges helyzet, digitális valóság, analóg csalás.


Hasonló képpárokat a Tiszai ciánszennyezés idején készített korábban a fotográfus. Akkor arra kérte a halászokat, hogy pontosan azon a helyszínen fotóztassák magukat, ahol korábban - a szennyezés előtti időkben nagy halat fogtak, és erről saját, amatőr felvételt is őriznek. Az archív és a jelen idejű fotók egymás mellettisége felkavaró helyzetjelentést adott a katasztrófa súlytotta területen élők mindannapjairól.  
 

razo | 2008.05.20. 14:39 | link | 10 komment | Megosztom

videó könyv kult fotó

jk · http://ironism.blogspot.com 2008.05.20. 15:12:30

a szivem szorult ossze...

szajmon 2008.05.20. 15:16:03

ejha..

Orsi 2008.05.21. 12:08:39

Gratulálok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Daniel 2008.05.21. 17:02:24

Gratulálok!!!! Elgondolkodtató...

Pettendi Szabó Péter 2008.05.22. 10:32:40

Köszönöm szépen.

fighter · http://egolog.extra.hu 2008.05.22. 23:17:29

Már láttam korábban is a Fotóművészet c. lapban ezt a projektet! Igazán elgondolkodtató és a készítőnek is gratulálok.

Szeretem az ilyen társadalmi tükröket.

ditta 2008.05.23. 10:06:32

ilyenkor jön rá az ember, h milyen szerencsés is. mi arról gondolkodunk, h hova menjünk nyaralni, melyik egzotikus szigetre, ő pedig szeretné látni a parlamentet mielőtt meghal. elgondolkodtató.

pattern 2008.05.23. 14:37:45

ez tényleg kivételes, a film is zseniális.
ha esetleg a ciános sorozatból is lehet valahol részleteket látni akkor osszátok meg azt is.

gondoskodó álom 2008.07.28. 12:18:55

Vasárnap a Kedvesemmel átsétáltunk a Lánchídon. Csend volt... és a jó kedvünk is. A híd felén túl már jobbnak láttuk átmenni... vissza metroztunk...
Azon gondolkoztam, hogy vajon milyen cél érdekében választották a szervezők ezt a napot és ezt a helyet? Egész biztosan országimázst erősítünk, hisz a hamburgeren és kólán hízott birka "nyugati" úgyis azt hiszi, hogy cigányok vagyunk, kunyhókban lakunk, asszonyaink és gyermekeink rongyokban járnak... már ha egyáltalán járnak valahova ugye, mert Pestre nem, az biztos - de nem is ember aki nem látta még a Parlamentet. (Mellesleg belőlem pont az tudja kihozni az állatot.)
Persze, nekem is fáj az igazság - talán jobban is, mint azoknak, akik kultúrának tartják a Lánchídra teregetni a szennyest. Csak remélni tudom, hogy legalább azzal tisztában vannak: ez nem az "alanyok" és "modellek" szégyene!

Paku M. Zsófia · http://artstab.hu 2008.11.04. 13:11:52

Kemény, de még van remény.
Tiszteletem az alkotóknak!

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.