Pettendi Szabó Péter dokumentumfilm melléklettel kiegészülő fotóalbumában Magyarország legelmaradottabb falvainak lakóival és életükkel találkozhatunk. A fotópárok digitális és analóg technikával készültek, egyidejű expozícióval. A munkát ugyanis nemcsak szociológiai tanulmánynak szánta a művész. Megfordítva a digitális és a filmes fényképészetről tartott sztereotípiát, olyan képpárokat fotózott, ahol a fekete-fehér totál digitális, a színes, beállított háttér előtt fotózott kép pedig filmes géppel készült. A vándorfényképészek nyomában járva Pettendi utazásai során mindenütt ugyanazt a kérdést tette fel modelljeinek: "Járt-e már Budapesten?" A filmre lőtt kép csalóka, a Lánchíd előtt ábrázolja az alanyokat. A digitális totál ugyanakkor megmutatja a valóságot: a háttér műanyag, a szereplők valójában saját lakókörnyezetükben jelennek meg a fotókon.
A projekt különlegessége nemcsak az, hogy a könnyen manipulálható digitális fotózás műfaját szembe állítja az analóg technikával. Pettendi Szabó Péter ennél tovább ment, és videófelvételeket is készített riportalanyaival. A dokumentumfilm a Holnap Kiadónál most megjelent kötet mellett DVD formában hozzáférhető, íme egy rövid részlet belőle:
Pettendi Szabo Peter: Hatter from Kultplay on Vimeo.
Érdeklődésünkre a fotográfus elmondta, hogy a képpárok nemcsak kétféle technológia csavaros összevetéseként értelmezhetők. A közvetlen környezetünkön kívüli világról mi, városi emberek is csak elektronikus médiumokból értesülünk, valóságképünk digitális, így nagy a felelősségünk abban, mennyire hagyjuk becsapni magunkat. Pettendi éppen ezért tudatosan használta a Lánchíd éjszakai, molinóra nyomott mását felvételeihez, hogy a képekben rejlő feszültséget tovább fokozza. Nappali fények, éjjeli háttér. Turistaképnek álcázott mesterséges helyzet, digitális valóság, analóg csalás.
Hasonló képpárokat a Tiszai ciánszennyezés idején készített korábban a fotográfus. Akkor arra kérte a halászokat, hogy pontosan azon a helyszínen fotóztassák magukat, ahol korábban - a szennyezés előtti időkben nagy halat fogtak, és erről saját, amatőr felvételt is őriznek. Az archív és a jelen idejű fotók egymás mellettisége felkavaró helyzetjelentést adott a katasztrófa súlytotta területen élők mindannapjairól.
jk · http://ironism.blogspot.com 2008.05.20. 15:12:30
szajmon 2008.05.20. 15:16:03
Orsi 2008.05.21. 12:08:39
Daniel 2008.05.21. 17:02:24
Pettendi Szabó Péter 2008.05.22. 10:32:40
fighter · http://egolog.extra.hu 2008.05.22. 23:17:29
Szeretem az ilyen társadalmi tükröket.
ditta 2008.05.23. 10:06:32
pattern 2008.05.23. 14:37:45
ha esetleg a ciános sorozatból is lehet valahol részleteket látni akkor osszátok meg azt is.
gondoskodó álom 2008.07.28. 12:18:55
Azon gondolkoztam, hogy vajon milyen cél érdekében választották a szervezők ezt a napot és ezt a helyet? Egész biztosan országimázst erősítünk, hisz a hamburgeren és kólán hízott birka "nyugati" úgyis azt hiszi, hogy cigányok vagyunk, kunyhókban lakunk, asszonyaink és gyermekeink rongyokban járnak... már ha egyáltalán járnak valahova ugye, mert Pestre nem, az biztos - de nem is ember aki nem látta még a Parlamentet. (Mellesleg belőlem pont az tudja kihozni az állatot.)
Persze, nekem is fáj az igazság - talán jobban is, mint azoknak, akik kultúrának tartják a Lánchídra teregetni a szennyest. Csak remélni tudom, hogy legalább azzal tisztában vannak: ez nem az "alanyok" és "modellek" szégyene!
Paku M. Zsófia · http://artstab.hu 2008.11.04. 13:11:52
Tiszteletem az alkotóknak!