"Micsoda technológia!" - digitalizáció Amerikában



Múlt héten, a Brandfestival Digital konferencián tartott előadást Andrew Kearney, a UPC Broadband TV produkciós alelnöke a digitális televíziózásról. Keveset tudunk itthon a nyugaton évek óta működő technológiáról: az olimpiát már HD-ben közvetíti az MTV, 2012-ig kötelező az átállás analógról digitálra az EU direktíva szerint, eseti bizottságot rántott össze a magyar parlement a második leghíresebb bajuszos politikus, Jánosi György vezetésével. Kearney prezentációjában megmutatta, hogyan működik, és milyen lehetőségeket tartogat Amerikában a TiVo digitális videorögzítő rendszer, amit mi is bemutattunk már egyszer a Kultplayen. Az utóbbi években azonban a TiVo sokkal több lett, mint egyszerű digirekorder, vagy set top box. Összegyűjtöttük azokat a szolgáltatásokat, melyeknek összességét Amerikában televíziózásnak nevezik 2008-ban.

Közhely, hogy a lineáris médiafogyasztás kora véget ért. Ez nagyjából azt jelenti, hogy  Önnek soha többet nem kell azt és akkor néznie a tévében, amit és amikor adnak. Keresőrendszerek, tematikus csatornák és on demand televíziózás váltja fel a ma ismerős tévéket. Talán hihetetlen, de a digitális világban a reklámokat is lehet szeretni, sőt: Kearney előadásából kiderült, hogy Hollandiában a nézők egy programozott gomb segítségével mappába menthetik azokat a hirdetéseket, amik nekik szólnak. A reklámmal ugyanis nem az a gond alapvetően, hogy a magunkfajta internetbúvárok nem szeretik a lassan betöltő, villódzó oldalakat, meg a folyton megszakított filmeket a tévében. A push média és a hazai hírportálok reklámozási stratégiájával az a legnagyobb baj, hogy miközben a néző/olvasószám maximalizálására törekednek, szinte egyáltalán nem veszik figyelembe az elért fogyasztók vásárlási szokásait, mindenkinek kötelező megtekinteni az összes hirdetést.

A digitális tévé korában nem kell többé időkapszulás arckrémreklámot néznünk az Alias közben, ha viszont autót szeretnénk vásárolni, mappába menthetjük a nap folyamán megjelenő összes kocsihirhetést az aktuális akciókkal. De lássuk, hogyan is épül fel a TiVo rendszere, ami nemcsak a televíziózást forradalmasította, hanem megvalósította az internet és a tévé szimbiózisát is. Arra a dilettáns kérdésre ugyanis, hogy vajon az internet megöli-e majd a televíziót, a buddhista kissrác adta meg a választ a Mátrixban: - nincs kanál.



Vágjunk bele: mobilitás, online videotéka, webrádió, fotógaléria és RSS videopodcast a kínálat, ha egy átlagos amerikai család nappalijában bekapcsoljuk a HD kijelzőt. Szándékosan nem használjuk a jövőben a tévé kifejezést, ez ugyanis idejétmúlt fogalom. A digitális korban célszerű egy minél nagyobb méretű, vertikális elhelyezésű, full HD felületet terveznünk a lakásba, mert ez lesz az a multimédiás szórakoztató központ, ahol mindenféle tartalomhoz hozzáférhetünk. A TiVo már 2005-ben lehetővé tette a video iPod és PSP tulajdonosoknak, hogy a tévéből korábban rögzített adást kézi készülékükre tölthessék le. Azóta a mobilitás mellett igazi multimédiás központtá vált a digitális recorder: hozzáférést kínál az iTunes-ban rögzített mp3 gyűjteményünkhöz és a Live 365 webrádió univerzumhoz, hogy a házimozi rendszer egy gombnyomásra high end hi-fi központ lehessen. Ha filmeket szeretnénk nézni, az Amazon kínálatából vásárolhatunk a távkapcsolónkkal, nézegethetjük a családi fotókat a lakás legnagyobb digitális képkeretében, és feliratkozhatunk bármilyen videós podcastra is, melyeket automatikusan letölt és tárol nekünk az okos készülék. Kedvenc filmjeinkre akár a főszereplő vezetékneve alapján is rákereshetünk, és persze van élő műsorújság is, ahol mappákba rendezhetjük kedvenc adásainkat.



A TiVo honlapján videós bemutatón csodálkozhatunk rá arra, milyen hatalmasra nőtt a bennünket és a civilizált világot elválasztó digitális szakadék, de emellett még valami egyértelművé válik az oldal láttán. Az online szolgáltatások billentyűzet nélkül is igénybe vehető halmaza, ahol nem írni és olvasni kell, hanem válogatni, fel és letölteni, nézni és hallgatni (és játszani persze), átköltözött egy, a monitornál jóval nagyobb felületre, nappaliba. Ezért nem kérdés többé, hogyan egyesül tévé és internet, és ezért ostobaság a médiumok dominanciaharcának nevezni a digitalizáció folyamatát. A televízió nem hal ki csak átalakul, ami valóban pusztulásra ítéltetett, az a hagyományos, lineáris marketing szemlélet, ami éppen úgy viszonyul a nézőhöz, mint parasztasszony a libákhoz a baromfiudvarban. Elkapja őket, aztán mindenféle szart lenyom a torkukon, hogy hízzanak.

Ja, és tudják mit mondott minderre Winkler János T-vezér, amikor a Brandfestival Digital konferencián a UPC-gurut követően színpadra lépett? "Micsoda technológia, hölgyeim és uraim! Micsoda technológia...!" Nos, valóban János, a T-Home tévére ezért nem fizetünk elő.

razo | 2008.05.08. 18:48 | link | 3 komment | Megosztom

web tech geek digitális kultúra

Raddi 2008.05.08. 23:27:43

A magyar piacon ehhez mégis a T-Home van a legközelebb. Nincs hozzá közel, de a legújítóbb így is.

hajjaj 2008.05.09. 02:15:33

mint parasztasszony a libákhoz a baromfiudvarban. Elkapja őket, aztán mindenféle szart lenyom a torkukon, hogy hízzanak. -> kb két perce röhögök ezen a képen, gyakorlatilag tankönyves definícióvá kéne tenni.

kolya 2008.08.05. 02:40:46

24 éves vagyok, és biztos vagyok abban, hogy nott a farkam az elmult egy het alatt. komolyan, nem viccelek

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.