Radikalizálódik a Critical Mass - gettósodik a belváros



Nincs mit ünnepelni, ezért díszfelvonulás helyett radikálisabb demonstrációkat szervez a jövőben a Critical Mass - tudtuk meg Kürti Gábortól, a kerékpáros civil szervezet vezetőjétől, aki szerint megkezdődött a belváros gettósodása: a Rákóczi útról, és a Körútról már sok üzlet és étterem elmenekült, közösségi terek helyett kétszer kétsávosra szűkített autópályák szelik át Budapestet. Az állandósult dugók és a szmog pedig az agglomerációba és a külső kerületekbe űzi a jobbmódú pesti polgárokat.

Bár az utóbbi időben pozitív változások is történtek a budapesti kerékpáros kultúrában, összességében egyre inkább az autósok uralják a várost és ez már nemcsak a gyakori dugók láttán észlelhető. Az elképesztő zsúfoltság a levegőszennyezettség drámai emelkedéséhez és a belváros gettósodásához vezetett. Csaknem 300 000 ember hagyta el a Budpestet az utóbbi években és költözött az agglomerációba, a közösségi életet szolgáló létesítmények pedig menekülnek a fuldokló belvárosból. Karcsú eredmény, hogy a kerékpárosok ígéretet kaptak az Astoria és a Deák tér közötti kiskörút bringasávosítására és szóba került az is, hogy a Nagykörút egyes részein a külső autósávot közös, biciklis-autós rendeltetéssel lehessen használni.



Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy jókora bringa piktogramokat festene a közterület felügyelet ezekre a sávszakaszokra, a kerékpárosoknak így nem kéne a balesetveszélyes és stratégiailag is elhibázott, járdákon húzódó bringasávokon közlekedni. A Critical Mass vezetője szerint ugyanis annál rosszabb nem történhet egy biciklistával, mint amikor hol a járdára, hol az úttestre terelik a felfestések. Így hirtelen, észrevétlenül válnak a kerékpárok a közúti autóforgalom szereplőivé, számos balesethelyzetet teremtve.

Kürti Gábor tragikusnak tartja azt is, hogy a BKV tervezett kapacitáscsökkentése közvetlenül az autóforgalom további növekedéséhez vezet. Egy jól működő városban ugyanis a megfelelő tömegközlekedés az első lépés ahhoz, hogy az egyéni utasok úgy dönthessenek: autó helyett bringával jutnak el munkahelyükre. Akár egy ingyenessé tett BKV is hasznot hozna a városnak a bringás szervezet vezetőjének nem is annyira ironikus megjegyzése szerint, hiszen az élhetetlen viszonyok miatt elköltözött cégek és jómódú emberek újra Budapesten fizetnének adót és az itteni mindennapi éleben vennének részt.

Míg Amszterdamban 800 kilométer a kerékpárút-hálózat, Budapesten jelenleg mindössze 150 km-en tekerhetnek a bringások iszonyú szmogban, életveszélyes közlekedési körülmények között. A Critical Mass blogon érdekes adat világít rá arra is, milyen nemzetközi helyzetben készül a város vezetése arra, hogy tervszerűen leépíti (utána értékesíti?) a közlekedési vállalatot:

Miközben a BKV újabb járatritkítást tervez, és a városvezetés mindent megtesz, hogy minél többen autóba üljenek,

A Nemzetközi Energia Ügynökség ezt jelzi előre:

"Annak ellenére, hogy az olajárak az elmúlt négy évben magasak voltak, jelentésünk további piaci feszültségeket lát a 2010-es évet követően. Az OPEC tartalékai a legalacsonyabb szintre csökkennek 2012-re… Lehetséges, hogy a kínálati összeroppanást el lehet halasztani, de nem sokkal"

razo | 2008.02.21. 20:07 | link | 14 komment | Megosztom

critical mass budapest

veszig · http://fyoop.hu 2008.02.21. 20:27:48

En kimondottan irtozom az allampolgarok barmilyen agresszivabb velemennyilvanitasaban, de mikor azt olvasom az indexen, hogy 10%-os leepitest terveznek a BKV jaratok kozott, nekem sem jut hirtelen jobb eszembe mint molotov koktelok dobalasa. grrr

soleado 2008.02.21. 21:24:05

Valaki nagyon nagy lopásra készül itten, imho.

Dr. Osgyán 2008.02.22. 01:41:45

Dr. Osgyán Pál vagyok. És van egy-két hozzáfűznivalóm mindehhez. Ne hasonlítsuk már Amszterdamhoz Budapestet. Hiszen itt egészen másról van szó.

gaze 2008.02.22. 02:11:28

Dr. Osgyán Pál egy született megmondóember.

nena 2008.02.22. 11:00:45

:D:D:D

razo 2008.02.22. 11:21:27

:D

Egyébként akármilyen furcsán is hangzik, harminc évvel ezelőt Amszterdam nagyon is hasonlított Budapesthez. Igaz a nyolcvanas évek eleji olajválság is szerepet kapott abban, hogy a politika a bringások mellé állt, de tény, hogy az autóutakat egyszerűen visszafejlesztették Amszterdamban, ahol ugyanolyan dugók voltak egykor, mint most Budapesten.

Kedves Doktor Úr, amellett, hogy hozzászólását pólóra nyomni tervezzük, meg kell jegyezni, hogy a legnagyobb különbség mindig is abban volt két ország között, hogy a hollandok pragmatikusan gondolkodnak, míg a magyar politikusok ki tudja milyen szempontok alapján rombolnak Budapesten.

geri 2008.02.22. 11:58:31

Francba már ezzel az egésszel, dózeroljuk le a belvárost, a csóróknak lehet felhúzni a helyére panelt, a gazdagoknak lakóparkot, oszt közé meg autópályát, nem? Pragmatikus fejlődésre van szükség, ez a jövő. Nézzétek meg az amerikai városokat, mennyivel jobbak. Kertvárost a szántóföldek helyére, drive-innel és shopping mallalal! BKV-zzon, bringázzon, akinek két anyja van!

Kuku 2008.02.22. 15:09:44

A radikalizálódás ősszel jön. Most még egy utolsó fieszta következik április 20-án. Hacsak addig be nem pöccenünk. Elképzeléseink szerint idén nyárra mindent elérünk amit a jópofival el lehet. Divat lesz a bringából, ehhez már nem kell CM. A radikalizmussal várhatóan kidöglesztjük a felvonulást, de az energiáját talán átadhatjuk a városnak, mint egy koccanó acélgolyó a másiknak. Annyira jól jönne most egy gyalogos klón a CM mellé...

vic-tor 2008.02.22. 16:52:02

hétfő óta kerékpározom újra, most hogy enyhült az idő, és kézzelfogható az autósok feszültsége a folyamatos dugók miatt (is), és úgy érzem ezt a feszültséget nagyon is szívesen vezetnék le rajtam, kerekezőn. a kerékpársáv már csak ezért is nagyon fontos lenne, hogy védetten lehessen tekerni a városban. amúgy meg kiköpöm a tüdőmet a portól ami ebben a városban van, és most olvastam a bkv járatritkítási terveit, ami arra a fogadalomra ösztönzött, hogy soha többé ne vegyek havi bérletet, mert inkább bliccelek ahol tudok, de ezeknek a rohadékoknak egy fillért nem fizetek ezután. és ha megtehetném, külföldön honosíttatnám magam, hogy az államunknak se kelljen egy rohadt petákot sem adnom. GGGGGGGRRRRRRR!!! élhető várost akarok!! és még most, ebben az életemben!!!

Kuku 2008.02.22. 23:05:26

Egy év alatt megszülethetnek a döntések, ha csak minden 10. ember lép valamit mint te. A korrupt, ostoba politikusra egyetlen gyógyszer létezik, a civil kurázsi.

razo 2008.02.22. 23:20:03

és a pártatlan nyilvánosság, attól félnek, mint a vámpír a fokhagymától

Kuku 2008.02.23. 00:33:48

Ó, hát a web ezt nagyon gyorsan hozza.
Ezer apró lyukon ereszt a régi, Népszabira meg Magyar Nemzetre felépült, a megkenők, meg hirdetők által gondosan bekalibrált rendszer. 10-20 nagy önköltségű médiaterméket még kézben lehet tartani, de százat és ezret már esélytelen. Hihihi...

ga 2008.02.24. 16:58:42

http://www.demszky.hu/blog/349274.html
"...jelen van itt a fesztivál vendége, a ma is önkormányzati képviselő hajdani provó, Luud Schimmelpennick úr, aki annak idején „Fehér bicikli”-tervével elsőként dolgozott ki konkrét programot az autómentes belvárosra, és akinek nagy szerepe volt abban, hogy Amszerdam ma a kerékpárosok Mekkája. Igyekszünk tanulni tőle, és annyit megvalósítani a projektből, amennyit a budapesti közlekedés peremfeltételei lehetővé tesznek."
És ezt tulajdonképpen el is intézte azzal a kijelentésével, hogy Budapest sosem lesz Amsterdam.
/Egyébként mint tudhatjuk, a kerékpárosok túl kicsi célcsoport ahhoz, hogy direkt nekik kampányoljanak, szintén Demszky örökzöld./

Vagy én vagyok szőrszálhasogató? Meg egy politikust bármikor hülye helyzetbe lehet hozni ha egy korábbi kijelentését kérjük számon?

ropy 2008.03.15. 19:24:51

Nem szeretném, ha Budapest Amszterdam lenne vagy Amszerdammá válna.
Azt szeretném, ha Budapest, Budapest maradna. Egy élhető Budapest.

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.