Steal This Film II - kultmozi az online médiaforradalomról


Aki a napokban a világ legismertebb torrent oldalára, a Pirate Bay-re kattintott, a szokásos kalózhajó helyett új logót láthatott a weboldalon, egy film reklámját. A fent megtekinthető, nemrég megjelent, és kizárólag torrent oldalakon terjedő Steal This Film II a technológiai forradalom egyik leglátványosabb üzleti és kulturális hozadákáról, a filecseréről, az új disztribúciós modellekről és a napjainkban még kalózkodásnak nevezett online tartalomcseréről szól. Nézze meg a film első részét is, vagy olvasson tovább!
Érdekes, hogy a film megjelenése éppen az év tech hírekben leggazdagabb időszakára esik. Januárban hagyományosan felpörögnek a tech rovatok és blogok, a CES és a MacWorld konferenciák gondoskodnak arról, hogy legyen miről beszélgetni geek kocsmákban és az online szerkesztőségek irodaparavánjai között. A hazai oldalak közül mi a webisztánon követjük a Gates-féle rendezvény bejelentéseit és eseményeit meg persze a Wiredet olvassuk mindennap. A teljesen érdektelennek tűnő technológiai újítások (még nagyobb tévé, és monitor) mellett azért vannak valóban érdekes gyönygyszemek, ilyen például az Intel vezérigazgatójának prezije a mindent behálózó internetről. Igazából nem nagyon lep meg bennünket ez a hír sem, William Gibson novemberben, a Rolling Stone magazinnak adott interjúban is megmondta:
"Amit az unokáink leginkább furcsának találnak majd a gondolkodásunkban, az a digitális és a valós világ állandó megkülönböztetésére tett erőfeszítésünk. A jövőben ez gyakorlatilag lehetetlen lesz. A cyberspace és a "nem-cyberspace" közti különbség elképzelhetetlen lesz. Amikor 1984-ben megírtam a Neurománc című könyvemet, a cyberspace már létező fogalom volt, igaz csak néhány beavatott számára, és ők sem az összes idejüket töltötték a virtuális térben. A kibertér ott volt, mi pedig itt voltunk. Ma a hálózat sokkal több ember számára elérhető, és csak akkor vagyunk offline egy időre, amikor olyan helyre tévedünk, ahol nincs wi-fi.

Az állandó lefedettség világában nem tudjuk majd, mikor vagyunk online és mikor nem. Általában persze online leszünk, egyfajta vegyes realitás állapotában. Csak akkor jut majd el a tudatunkig mindez, ha valami elromlik, és hirtelen megszakad az összeköttetés"
Számunkra egyébként a legérdekesebb ebben a folyamatban az a gondolkodásbeli váltás (switch), ami az internetről alkotott korábbi elképzeléseinket írja felül. Sokan ma is egy "nagy, csúnya, sárgásfehér, kocka alakú személyi számítógépbe zárt valaminek" gondolják a világhálót, amit "egy Windows nevű gonosz program elsajátításával lehet megközelíteni", és miközben egyre több szomszédnak van már ilyenje, "minket igazából nem érdekel ez a számítógépezés dolog, legfeljebb a gyereknek való az ilyesmi." Pedig az internet sokkal inkább hasonlít ma már a rádióhullámokhoz: láthatatlanul (majdnem) mindenütt jelen van, és lassan nem lesz olyan elektronikus eszközünk, amivel nem tudunk csatlakozni hozzá. Gibsonnak igaza volt abban is, hogy 2008-ban nem igazán értelmezhető a Science Fiction műfaj, lassan tényleg megvalósul minden, amiről a cyberpunk-guruk a hetvenes évek végén álmodoztak.

A technológiai fejlődés kulturális vonatkozásairól McLuhan óta tudunk, aki szerint minden tech forradalom kulturális forradalommal jár kézenfogva. Valóban, az utolsó paradigma váltás a televízió megjelenésekor történt:

"Miközben alakítjuk eszközeinket, azok is formálnak bennünket. Az elektronikus média segítségével azonnal kapcsolatba kerülhetünk a világon bárkivel és bárhol. Nem léteznek többé zárt emberi közösségek. Az üres gyomrok korgása Katmanduban, vagy a tankok robaja Koszovóban ott vibrál minden lakás nappalijában."

Marshall McLuhan
Az 1980-ban elhunyt kanadai pofesszor azt is előre látta, hogy a szoftveres forradalom még nagyobb átalakulást hoz majd, mint a televízió megjelenése. Fantasztikus szerencse, hogy megélhetjük ezt az édekes időszakot. "Miközben a mainstream média egyre többet foglalkozik a hekkerekkel, kalózokkal és a torrent oldalakkal, az elavult és az új modellek, disztribúciós formák, és copyright-védő szervezetek harca javában tart. Mindannyian tudjuk, ki nyeri ezt a háborút, kinek javára ketyeg az evolúció órája. Kell ennél többet mondanunk?" - áll a Steal This Film hivatalos honlapján.

razo | 2008.01.08. 14:03 | link | 2 komment | Megosztom

web2 film

medb 2008.01.08. 21:53:41

mcluhan '80ban halt meg.

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.