Gondolatok a magyar blogoszféráról

blog200
Miközben Bodoky Tamás remek cikkéből is tudjuk: haldoklik a negyedik hatalmi ág, nyugaton vadonatúj médiamodellek jönnek létre, itthon a régi korhadozó keretbe igyekeznek betuszkolni az újdonságokat. Létezik mégegy olyan ország, ahol az 1998-ban létrehozott portálstruktúrák gyakorlatilag változatlanul működnek? Az Index vajon mi? Portál? Internetes újság? Bloggyűjtemény? Miért van külön technika rovat és több vonatkozó blog egyszerre a siteon? Nem kéne bevállalni a blogosodást, ahogy a Wired.com tette a nemrég történt designváltáskor? Torz-e a magyar piac? Hogyan jelennek meg nálunk a globális médiapiaci változások, pontosabban mivé torzulnak, mire San Francisco-ból Budapestre érnek a fejlesztések? Mi ezekkel a kérdésekkel megpakolva érkeztünk a MOKK és a Tandem Café közös blogger vitafórumára, és igencsak furcsa válaszokat kaptunk.



Hírbehozó Webisztán szerint az Indexen azért élnek (élősködnek?) a blogok gyakran a portálsite szerkesztett tartalmaival párhuzamban mert az újság eladható tartalmat szerkeszt, a blogok pedig az úgy nevezett hard news-t hozzák. Érdekes témákat, melyekre viszont nincs tömegigény. Adódik a következtetés: a Blog.hu létrehozza az Index saját belső alternatív nyilvánosságát, ha tetszik a Blog.hu a spriccpartiban lubickoló Index lelkiismerete. Mi ez, ha nem sajátos magyar válasz a negyedik hatalmi ág összeomlására?

A Blog.hu-n író amatőr bloggerek célja felkerülni a szerkesztett címlapra, nagyobb nyilvánossághoz jutni. Közvetett módon tehát időről időre belekapaszkodhatnak egy menetre Index anyácskába, így jutva nagyobb szerephez a közösségen belül. A Blogter-Origo viszony még ennél is kiforratlanabb, a szisztéma azonban hasonló. Míg Amerikában a blogok új nyilvánossága a hagyományos médiabástyákat ostromolja, itthon leeresztett felvonóhíddal várják őket az ősöreg portál-múmiák. Ez az igazi Magyar Narancs: az Origo cikkei kommentezhetők ugyan, de külön oldalon működik a rendszer a Blogter.hu motorja alatt.

Az Index saját rovataival versenyben állnak saját tematikus blogjai, és muhaha, legtöbbször a blogok javára dől el a küzdelem. A Blog.hu címlapján megjelent anyag gyakran több órás (napos) késéssel kerül az Index megfelelő rovatába, mégpedig úgy, hogy egy belső fizetett munkatárs maga is újra megírja a blogokon már rég lefutott cikket. Mr. A-tól megtudtuk, hogy Magyarországon az ügyvédek leszedetik a YouTube videokat, amennyiben az eredeti felvétel tulajdonosa perrel fenyeget. Mondhatnák, hogy nem ők tették internetre a cuccot, hanem a világ legnagyobb megosztója, így fakoff van. De nem mondják. Akármilyen hihetetlen, a megoldás a következő: le kell venni az embeddelt playert, és kitenni helyette a YouTube oldalára mutató linket (!), hiszen így mégse lehet mondani, hogy....mit is? Vajon milyen jogi különbség van egy flash player és egy hiperhivatkozás között, mely ugyanarra szerverre küld letöltés parancsot? Kipróbálta már valaki mi történik, ha nemet mond a kereskedelmi tévéknek? Született már Magyarországon elmarasztaló bírósági ítélet azért, mert valaki linkelt embeddelt egy flash playert? Ezzel a mentalitással talán sosem tudjuk meg. A mobiltömegek kezébe került médiahatalom mindenesetre itthon a múmiákat táplálja műanyag csövekkel, és viszont. A portálokhoz kapcsolódó blogszolgáltatók, és blognetwork-ök talán egyszer megélnek majd a köldökzsinór nélkül is.

A szerdai beszélgetésen elhangzott: egy nemrég tartott marketing konferencián (az évszám 2007) neves külföldi előadók magyarázták az elképedt hazai szakembereknek, hogy a megszokott push média helyett ma már kommunikálni is lehet a fogyasztóval. In-ter-net. Célcsoportra targetált reklám, azonos érdeklődésű blogger/blogolvasó fogyasztóknak. OMG, hol éltek ezek a szakemberek az elmúlt öt évben? Persze ezzel bezárul a népi magyar ördöglakat. Egyetlen reményünk, hogy az interneten nincsenek országhatárok, a disztribúciót sem köti a földi sugárzás béklyója. A globális online folyamatok hamarosan úgy seprik majd le a hazai médiaépítményeket, mint szigorú anyuka a trehány nebuló íróasztalát. És akkor végre lehet építeni valami újat.

razo | 2007.06.07. 13:47 | link | 6 komment | Megosztom

web2 blog

geri 2007.06.07. 22:49:51

Az IMÁ-ról hallottakat én is hüledezve fogadtam, már az esemény utáni sörözésen is. Ez van, ez Magyarország. Szerintem sok CEO meglepődne, ha kézbe kapná a Wired árpilisi számát, ami arról szólt, hogyan kell viselkedni a mai webkettes médiaközegben, ahol már "mindenki meztelen." (Tényleg, a hazai CEO-k vajon olvasnak ilyeneket? És ha igen, akkor magasról leszarják? :D )

Blogok és hard news: Szerintem a mainstream médiának be kell vállalnia, hogy nem lehet a leggyorsabb/legalaposabb. A bloggerek viszont nem feltétlenül viszik el mindenkihez azt a bizonyos hard newst, mert jellemzően sajátos nyelvezetben írnak a saját közönségüknek, vagyis máshogy interpretálnak, és ez a lényeg.

Csak egy példa: a blogomon két mondatban meg tudom írni a legújabb tech fejleményeket úgy, hogy anyám elolvassa, mert olvassa a blogomat ofkoz ;D, de nem ért beőle egy szót sem. Az [origo]-n viszont az a feladatom, hogy meg is érttessem vele, uram bocsá' még ő is lekattintsa a címlapról. És ezt nevezhetem akár szakmai kihívásnak is. :)

razo 2007.06.08. 00:55:08

Hat igen: a vallási blogok is érdekes téma, de szerintem ebben még bőven volna muníció egy következő alkalomra a Tandem caféban.

gaze 2007.06.08. 21:26:50

Ööö...
Az információnak nem csak sebessége, és hírértéke van, hanem hitelessége is..
Ezt a blogokon hogyan lehet "számonkérni"?
Mert érted, miért is hiszek valakinek akin semmit nem lehet számon kérni?
Mert lehet fikázni a "hagyományos" médiát, csak épp nem ugyanazon szabályok szerint játszanak ugyabban a játékban (persze, ez más aspektusban épp fordítva is elmondható)
Szóval lehet forradalmi hangulatban nagyon megmondani a frankót, de pl tényfeltárás, oknyomozás hol zajlik ma Magyarországon? Nem nagyon.. egyszerűen mert ez a műfaj időt, energiát, és sok-sok utánjárást, kontakt-hálót igényel. a Blogok, a new media pedig (többnyire) a sebességre koncentrál.
Végülis, élhetünk álomvilágban, virtuális hírek virtuális dezinformációi között is..

"túl sok az adat..."

razo 2007.06.17. 11:55:41

gaze,
nem kötök bele a hitelesség fogalmába, mondjuk, hogy értem, mire gondolsz. Légyszi mondj már egy _hiteles_ magyar sajtóterméket!

Én mondok egyébként: Index pol rovat: az egyetlen magyar orgánum imho.

Oknyomozás pedig azért nincs Magyarországon, mert
1. senkinek sem áll érdekében nyomozni, mert a teljes hazai elit belebukna
2. Egyetlen médium sem fizeti meg a költségeit, inkább iratnak cikket Hujber Feriről.

Nézz meg egyébként egy Time magazint. Nyolc oldalas feature az iraki helyzetről, vagy a környezetszennyezésről/klímaváltozásról. A cikk elkészítésében együttműködik a lap tudósítói világhálózata, egyszerre legalább hat-hét correspondent van az anyagon mondjuk hetekig/hónapokig. Plusz az art group készíti a grafikákat, illusztrációkat, a fotósok pedig küldik a helyszíni képeket. Tudod, hogy mennyibe kerül egy ilyen cikk elkészítése? A "hagyományos" újságírás a háttérben/összefoglalóban/elemzésben lehet erős, ehhez sok pénz és szakemberek kellenek. Magyarországon nincs ilyen újságírás. Ha pedig hírről van szó, egy bagdadi blogger simán veri a CNN-t szarás közben egy laptoppal az ölében.

inovice 2007.06.22. 23:00:20

hahh!
így van!
jó ilyet olvasni, bár én egy dinoszaurusznál dolgozom, amelyik éppen most rázza meg magát - igaz, vissza kéne inkább vonulni a páfrányerdőbe és azt mondania egy nemrég feltűnt új állatfajnak, h gyertek ide, játszatok itt, adok hozzá manit, mert ez a jövő.
de nem ez történik, hanem harc lesz.

razo 2007.06.25. 19:18:28

Huha, avass be...

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.

Pazar Cuccok

  • Samsung NX30 fényképezőgép teszt

    Az NX30-ast két extra objektívvel a Tisza-tóhoz, a Hortobágyra vittük tesztelni október egyetlen ködös, esős hétvégéjén. Az NX sorozat jelenleg megvásárolható csúcsmodellje a takony idő...

Turulmeme

Houston, we have a problem.

Mindennapi Betevő

Houston, we have a problem.

Elit Alice

Houston, we have a problem.

Follow on


http://www.twitterbuttons.com
Creative Commons Licenc

Támogasson minket!